۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
تعداد بازدید: ۵۳۵۸۲۶
معاون فروش و بهره‌برداری اموال منقول سازمان اموال تملیکی در گفتگو با خطوط:
مزایده فوق العاده وسایل نقلیه از 22 آبان شروع می‌شود و تا 30 آبان مهلت بازدید دارد و پنجم آذر ماه هم رمزگشایی می‌شود. برندگان مزایده فوق العاده وسایل نقلیه هم در سایت سازمان اموال تملیکی و هم سامانه ستاد تدارکات الکترونیکی دولت مشخص و به کارتابل متقاضیان هم ارسال می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۱۲

تعیین و تکلیف کالاها با 4 روش/ این عدد بخشی از درآمد و بودجه دولت را تامین می‌کند

 

تعیین تکلیف کالاهای اموال تملیکی با 4 روش

سعید غلامی باغی، عضو هیئت مدیره و همچنین معاونت فروش و بهره‌برداری اموال منقول سازمان اموال تملیکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، گفت: سازمان اموال تملیکی یک شرکت دولتی تحت نظارت وزارت امور اقتصاد و دارایی است است که رسالت اصلی آن تعیین تکلیف به موقع انباری است که در اختیارش قرار می‌گیرد. این اموال می‌تواند کالاهای متروکه گمرکی و همچنین کالاهایی که به توقیف دولت درآمده باشد. همچنین رسالت دیگر سازمان این است که این اموال را بتواند در کوتاه‌ترین موعد زمانی قبل از اینکه آسیبی ببیند و ارزش آن‌ها کاهش پیدا کند، به جامعه برگرداند. منظور از تعیین و تکلیف این است که سازمان یا این کالاها را می‌تواند در یک فضای رقابتی و شفاف به فروش برساند و بخشی از درآمد هم برای دولت در قالب مزایده‌ها یا حراج‌های حقوقی و سراسری که کاملا به صورت الکترونیکی و بر خط هستند در نظر گرفته می‌شود، یا کالاهایی که مشکلات گمرکی‌شان حل شده را به گمرک تحویل دهد و یا کالاهایی که با توجه به خط قرمزهایی که سازمان دارد، نمی‌تواند آن مجوزهای ایمنی و بهداشتی را اخذ کند به سمت امحای فنی یا بازیافت رود و کالاهایی که به ظن قاچاق کشف شده و حکم برائتش آمده است، به صاحب کالا تحویل دهد. بنابراین به این چهار روش: فروش، اراده و امحا یا استرداد، سازمان کالاها را تعیین تکلیف می‌کند.

نسبت به دوره سال قبل بیش از ۳۳۰ درصد حجم اعاده کالا افزایش داشته است. این نشان می‌دهد که حجم زیاد کالاها به خط تولید و مصرف جامعه بازگشته است

وی افزود: با توجه به حجم بالای فعالیت‌های سازمان، آماری که در این هفت ماهه سال جاری همکاران بنده در ۳۰ استان تلاش کردند و با تعامل با صاحبان کالا و دستگاه‌های همجوار توانستند کالاها را تعیین تکلیف کنند، نشان می‌دهد که بیشترین حجم کالاها اعاده می‌شود. کالاهایی که طبق قانون ۲۴ گمرکی موارد زمانی شان گذشته است یعنی در سه ماه مهلتی که دارند و آن دو ماهی که تمدید می‌شود، نتوانسته‌اند از گمرکات ترخیص شوند، در اختیار سازمان قرار گرفتند، این‌ موارد را در انبارهای سازمان و محوطه‌های بندری و گمرکی امانتداری کردیم سپس مشکلاتشان حل شده و به صاحبان کالا برگشته‌اند.

معاونت فروش و بهره‌برداری اموال منقول سازمان اموال تملیکی به افزایش حجم اعاده‌ کالاها اشاره و مطرح کرد: حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان کالا در هفت ماه سال جاری توسط سازمان اعاده شده و نسبت به دوره سال قبل بیش از ۳۳۰ درصد حجم اعاده کالا افزایش داشته است. این نشان می‌دهد که حجم زیاد کالاها به خط تولید و مصرف جامعه بازگشته است. در جریان هستید که بیش از ۸۵ درصد کالاهای وارداتی کشور، کالاهای واسطه سرمایه‌ای و و کالاهای مواد اولیه هستند که این‌ موارد مستقیماً به خط تولید کشور می‌روند. بنابراین سازمان در کمک به اقتصاد و تولید کشور، نقش بسیار قابل توجهی دارد.

تعیین و تکلیف کالاها با 4 روش/ این عدد بخشی از درآمد و بودجه دولت را تامین می‌کند

 

 

تامین بخشی از درآمد و بودجه دولت

حدود ۷۰۰ دستگاه وسایل نقلیه یعنی بیش از دو هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان کالا در سه مزایده‌ای که مهر ماه برگزار کردیم، عرضه شد

غلامی باغی گفت: یکی از اصلی‌ترین کالاهایی که در طول ماه‌های گذشته توسط سازمان اموال تملیکی تعیین و تکلیف شد، وسایل نقلیه بود که شامل ماشین آلات راهسازی، خودروهای سنگین و وسایل نقلیه‌ای که مستقیما وارد صنعت، معدن و راهسازی ما می‌شود، می‌باشد. با توجه به نیازی که بخش راهسازی و تولیدی ما به ماشین آلات دارد، متاسفانه شاهد این بودیم که در سنوات گذشته بعضاً بیش از ۱۰ سال این کالاها در بنادر گمرکات و در یک هوای نامناسب شرجی باقی مانده بود و کم کم به سمت مستهلک شدن می‌رفتند. با توجه به نیاز اقتصاد کشور به این حوزه، سازمان تلاش کرد و در قالب یک حکم قانونی در قانون بودجه ۱۴۰۲، اجازه و مجوزی از مجلس شورای اسلامی گرفت تا در مزایده‌های سراسری این ماشین آلات راهسازی را در کنار خودروهای سواری به فروش برساند. اولین مزایده سراسری ما مهرماه برگزار شد، حدود ۷۰۰ دستگاه وسایل نقلیه یعنی بیش از دو هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان کالا در سه مزایده‌ای که مهر ماه برگزار کردیم، عرضه شد که حدود هزار و ۲۵٠ میلیارد تومان فقط در مزایده وسایل نقلیه به فروش رسید. این عدد یعنی بازگشت دارایی‌های غیر مولد کشور که بخشی از درآمد و بودجه دولت را تامین می‌کند یعنی کاملاً یک درآمد غیر تورمی.

 

افزایش ۳۳۰ درصد حجم اعاده کالا نسبت به سال قبل |عرضه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد کالا در مزایده آبان ماه

عرضه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان کالا در مزایده آبان ماه

رسالت سازمان این است که اموال را در کوتاه‌ترین موعد زمانی قبل از اینکه آسیبی ببیند و ارزش آن‌ها کاهش پیدا کند، به جامعه برگرداند. منظور از تعیین و تکلیف این است که سازمان یا این کالاها را می‌تواند در یک فضای رقابتی و شفاف به فروش برساند و بخشی از درآمد هم برای دولت در قالب مزایده‌ها یا حراج‌های حقوقی و سراسری که کاملا به صورت الکترونیکی و بر خط هستند در نظر گرفته می‌شود، یا کالاهایی که مشکلات گمرکی‌شان حل شده را به گمرک تحویل دهد و یا کالاهایی که با توجه به خط قرمزهایی که سازمان دارد، نمی‌تواند آن مجوزهای ایمنی و بهداشتی را اخذ کند به سمت امحای فنی یا بازیافت رود و کالاهایی که به ظن قاچاق کشف شده و حکم برائتش آمده است، به صاحب کالا تحویل دهد.

وی با اشاره به برگزاری مزایده‌های فوق‌العاده، مطرح کرد: سازمان در کنار مزایده‌های سراسری که برگزار می‌کند، برگزاری مزایده‌های فوق العاده هم در دستور کار قرار می‌دهد. ما هرماه یک مزایده سراسری برگزار می‌کنیم، مزایده آبان ماه از پانزدهم شروع شده و تا بیست و یکم مهلت بازدید تمامی متقاضیان از انبارهای سازمان در سراسر کشور است و ۲۴ آبان هم رمزگشایی این مزایده برگزار می‌شود که در این قسمت شرکت کنندگان می‌توانند از برنده شدن خود مطلع شوند. مزایده فوق العاده وسایل نقلیه از ۲۲ آبان شروع می‌شود و تا ۳۰ آبان مهلت بازدید دارد و پنجم آذر ماه هم رمزگشایی می‌شود. برندگان مزایده فوق العاده وسایل نقلیه هم در سایت سازمان اموال تملیکی و هم سامانه ستاد تدارکات الکترونیکی دولت مشخص و به کارتابل متقاضیان هم ارسال می‌شود. البته ناگفته نماند که این عزیزان می‌‌توانند با مراجعه به اداره کل سازمان اموال تملیکی از آدرس انبارها در هر استان مطلع شوند.

معاونت فروش و بهره‌برداری اموال منقول سازمان اموال تملیکی در خصوص ارزش اموال این دوره از مزایده بیان کرد: عدد دقیقی در خصوص ارزش این موارد فعلاً نمی‌توانم بدهم اما پیش بینی می‌کنم که بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان کالا بتوانیم عرضه کنیم.

برچسب ها: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی مزایده بودجه ماشین آلات باغی
ارسال نظر
آخرین اخبار